Dine data, du er sjefen!

For å gjøre nettsiden vår så bra og nyttig som mulig, samler vi inn informasjon fra alle dere som besøker oss. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og ved passende anledninger for reklame i sosiale medier.

Din informasjon er trygg hos oss. Mer informasjon om informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger, finner du under Vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du at vi henter inn statistikk og bruker informasjonskapsler?


Du kan alltid endre innstillingene dine ved å gå til innstillingene for informasjonskapsler nederst på siden.

Dine innstillinger for informasjonskapsler


Nødvendig for å kunne bevare nettsidens grunnleggende funksjoner, som å legge varer i handlekurven og betale for disse. De bidrar også til ivaretakelse av vår nettsides sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler.

Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å reklamere direkte til deg ved salg eller spesielle anledninger. Vi vil kun bruke denne funksjonen for å gi deg reklame i korte perioder eller ved salg. Ved å deaktivere disse informasjonskapslene kan det føre til at du ser annonser som ikke er like relevante for deg.

Frakt kr 89,- Fri frakt ved kjøp over 800,- Rask levering med Posten

Paleokosthold av Ivy fra Paleo in Melbourne

Ingen rangeringer enda.

 

paleo i melbourne paleokosthold

Jeg heter Ivy, og er en Oslo-jente bosatt i Melbourne, Australia, siden 2003. Jeg ankom som en internasjonal student og ble værende da jeg traff en australsk mann. Nå er vi gift og har 3 barn (du verden som tiden flyr!). Jeg har fulgt et paleokosthold siden 2011, og driver en populær nettside kalt ‘Paleo in Melbourne’. I tillegg til blogging har vi kurs, kostholdsseminarer og andre events. Vi planlegger en bok og har vært endel i både norsk og australsk media. Du kan lese mer om min bakgrunn og mitt paleokosthold på Paleoliv sin blogg.

Ivy Thompson paleokosthold

Vårt paleokosthold:

Vi følger et standard paleokosthold, men det finnes også noe jeg kaller ‘pop-paleo’. Forskjellen mellom pop-paleo og vanlig paleo er at populær-varianten er en fullstending mistolket versjon av originalen. Målet med pop-paleo er å lage paleo-vennlige versjoner av all slags mulig mat, men ikke mat av den sunne sorten. Nei, det handler mest om paleo brød, kaker, iskrem, kjeks, vafler og godis. Men ‘Paleo’ så klart. Når alt kommer til alt handler ikke pop-paleo om ekte, sunn og naturlig mat- nei, det minner mest om en sprø slankekur… ja, som jeg sa, en sprø slankekur.

Pop-paleo er den versjonen av paleokosthold som ernæringsfysiologer er uenige med, og jeg skjønner godt hvorfor. Jeg er enig med kritikken; men jeg har aldri skjønt hvorfor de tviholder på teorien at paleo handler om å leve som ekte huleboere. Det er ikke rollespill, folkens, det handler ganske enkelt om a spise naturlig, uraffinert mat.

Livstil kan være et “merke”, eller ett livsstils-valg. Jeg har valgt å spise mat som for det meste er næringsrik, ekte og naturlig fordi det gjør at jeg føler meg frisk og sunn. Når jeg føler meg frisk er jeg glad. Jeg foretrekker selvsagt glede istendenfor å føle meg konstant trøtt og sliten, sur, lei, grinete, oppblåst og betent. Det tipper jeg de fleste hadde foretrukket om de visste at det var mulig?

paleokosthold

Det er mange rare paleo-myter ute og går om dagen, men jeg har lyst til å diskutere de mest typiske pop-paleo trendene og forklare hvorfor jeg ikke er en stor tilhenger av den populaer-versjonen av et naturlig kosthold:

Bacon: Jeg spiser sjeldent butikk-bacon. Jeg mener at industrielt bearbeidet kjøtt ikke er ideelt for oss, spesielt ikke daglig. Unntaket er så klart hjemmelaget bacon og røkt på tradisjonelt vis, laget av glade griser (ikke sant, Kim?). Når jeg kjøper bacon kjøper jeg god kvalitet; hjemmelaget og røkt av min lokale slakter. Jeg kjøper det kun hver 6-8 uke. Det er ikke en typisk del av vårt paleo-kosthold.

Nøtter: Folk virker helt gale etter nøtter når de først begynner å følge et Paleo kosthold. De er perfekte som en liten matbit og er proppfulle av protein og godt fett. Men det er viktig å aktivere/spire nøttene først for å tilgang til alle næringsstoffene! Så hva er egentlig problemet med nøtter? Det er fryktelig lett å spise for mange på en gang. Jeg liker nøtter, særlig macadamia, men jeg føler meg oppblåst og betent når jeg spiser for mye av dem. De inneholder også mest ustabile Omega-6 fettsyrer. Derfor baker jeg ikke med mandelmel. En relativt liten håndfull en gang i blant går fint (6-7 nøtter av gangen). Nøttemelk, nøttemel og nøttegranola? Ikke helt min greie, gjør at jeg føler meg merkelig i magen og inneholder altfor mange kalorier.

Paleo granola og müesli: Dette er en sjelden variant av Paleo-frokostene jeg foretrekker å starte dagen med. Det virker som folk flest sliter mest med å endre frokost-vanene sine når de begynner å spise Paleo. De fleste av oss vokste opp med grøt, havregryn, Corn Flakes, melk og brødskiver til frokost; og sånn har de fleste av oss spist hele livet. Jeg liker godt smaken av paleo granola og muesli, men alle de nøttene, frøene og rosinene er ikke bra for meg, så jeg spiser det ikke ofte. Jeg foretrekker det helst som strø på toppen av noe annet, f.eks naturlig yogurt, smoothies eller kokoskrem. Min daglige favoritt Paleo-frokost er restemiddag med 2 egg stekt i fett og servert med avocado og sauerkraut.

Paleokaker: Fantastisk gode og et langt bedre alternativ enn vanlige kaker, men bare fordi de er melke-, sukker- og glutenfri, samt vegan, rå og Paleo, gjør dem ikke automatisk til hverdagskost! Jeg foretrekker rå kaker som til spesielle anledniger som bursdager og andre festligheter.

Dessert: Tid, sted og anledning. Om du liker hverdagsdessert, hold deg til litt bær og 85% mørk sjokolade etter middag.

paleokosthold

Konklusjon: kanskje er det på tide at vi slutter å identifisere oss selv gjennom kostholds “merkelapper” som  primal,  steinalder eller paleokosthold og ganske enkelt konsentrerer oss om å velge å spise naturlig mat mesteparten av tiden? Hvis ditt gjennomsnittlige daglige kosthold består av naturlig mat så er det vanskelig å trå feil, ikke sant? Stol på din egen kropp, den vet hva du trenger. Smaksløkene dine endrer seg over tid og etterhvert smaker naturlig mat nydelig helt uten ekstra sukker, MSG eller andre ymse kjemikalier. Jeg preker ikke kosthold om jeg ikke blir spurt først. Jeg spiser slik som besteforeldrene mine gjorde. Jeg spiser ikke halvfabrikata eller mat på boks. Jeg spiser innmat, drikker kraft, koser meg med fermenterte grønnsaker og jeg er stolt av det- selv om det ikke ser fantastisk ut på Instagram!

Palekosthold

Når ble kosthold så vanskelig og komplisert? Ikke før vi begynte å tulle med ekte og naturlig mat og prøvde å forbedre og forenkle maten vår istendenfor. Helt siden vi begynte å stole på matbutikkene og reklame istedenfor lokale bønder og hjemmelaget mat laget med ekte ingredienser.

Jeg mener ikke at det er nødvendig å fjerne hele matgrupper som f.eks karbohydrater eller fett for å holde seg sunn og frisk, men vi må kutte drastisk ned på vår avhengighet av halvfabrikata om vi ønsker å helbrede oss selv og kommende generasjoner. Spise ekte, naturlig mat og nyt det! Jeg kaller det paleokosthold!

 

Tekst: Ivy
Foto:Sadie og Ivy

 

Likte du artikkelen vår? Legg igjen en ærlig stjernevurdering

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *