Dine data, du er sjefen!

For å gjøre nettsiden vår så bra og nyttig som mulig, samler vi inn informasjon fra alle dere som besøker oss. Vi bruker denne informasjonen til å forbedre brukeropplevelsen og ved passende anledninger for reklame i sosiale medier.

Din informasjon er trygg hos oss. Mer informasjon om informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger, finner du under Vilkår for personvern og informasjonskapsler. Godtar du at vi henter inn statistikk og bruker informasjonskapsler?


Du kan alltid endre innstillingene dine ved å gå til innstillingene for informasjonskapsler nederst på siden.

Dine innstillinger for informasjonskapsler


Nødvendig for å kunne bevare nettsidens grunnleggende funksjoner, som å legge varer i handlekurven og betale for disse. De bidrar også til ivaretakelse av vår nettsides sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler.

Disse informasjonskapslene gjør det mulig for oss å reklamere direkte til deg ved salg eller spesielle anledninger. Vi vil kun bruke denne funksjonen for å gi deg reklame i korte perioder eller ved salg. Ved å deaktivere disse informasjonskapslene kan det føre til at du ser annonser som ikke er like relevante for deg.

Frakt kr 89,- Fri frakt ved kjøp over 800,- Rask levering med Posten

FODMAP: gjesteinnlegg av Ida Nyborg

5/5 (1)

Ida Nyborg LOWFODMAP

Les den spennende historien til Ida Nyborg. Hun forteller om sin helse og kostholdsreise, FODMAP og hennes matfilosofi. Dette er virkelig inspirerende og spennende lesning. Ida legger jevnlig ut fristende oppskrifter på bloggen sin og du kan også følge henne på instagram @nyborgida. Ida har tidligere gjesteblogget på bloggen til Sara på Paleoliv

Siden jeg var liten har jeg slitt med fordøyelsen og vært ekstremt mye dårlig. Det var ikke før jeg var 23 år at jeg fant ut at det hadde med maten jeg spiste å gjøre. Mange kjenner seg sikkert igjen i historien: Mye oppblåst og forstoppet (eller helt omvendt), kvalm, hodepine og generell utmattethet. Inn og ut av sykehus som barn, uten at noen finner en forklaring.

 

Ble bedre av kosthold med lav FODMAP.

Heldigvis blir det mer og mer fokus på slike helseproblemer, og mer fokus på hva mat gjør med helsa vår. Jeg ante ikke at det var noe som het gluten før jeg var ganske gammel, og da jeg måtte slutte å spise det ble det i alle fall et problem. Det var jo gluten i «alt». Jeg kom nemlig til slutt til en lege som testet meg for en rekke matintoleranser, og jeg måtte slutte med gluten, melk, egg, sukker og mye annet. I tillegg fikk jeg påvist irritabel tarm og reflukssykdom, som gjorde at jeg måtte begrense kostholdet enda mer. Kort fortalt var det en ekstrem omlegging av kostholdet for en jente som hadde vokst opp på et «kjernesunt» norsk kosthold, og en god dose Toro. Men det var det verdt, for mange av problemene ble borte på grunn av det.

Nå, tre år etter, kan jeg spise mange av de tingene jeg kuttet ut i starten, men en del holder jeg meg nå unna fordi jeg vil. Jeg har til og med kuttet ut flere ting siden da, som korn (også glutenfritt), fordi jeg kjenner hvor mye bedre allmenntilstanden min er uten. Og fordi jeg fortsatt har irritabel tarm, en tilstand som kan komme og gå i perioder, men også vare i flere år sammenhengende, må jeg tilpasse maten enda mer til hva magen tåler. FODMAP er en forkortelse for fermenterbare oligosakkarider, disakkarider, monosakkarider og polyoler. Det er grupper av sukkerarter som magen til en person med irritabel tarm ikke greier å fordøye, så den blir liggende i magesekken og danne gass. Den blir mat for dårlige bakterier i tarmen, og man får overvekst av disse bakteriene, infeksjoner og i verste fall tarmkreft. Det er mye skummelt som kan skje når mat ikke går gjennom prosessen den egentlig skal i kroppen. Løk, hvitløk, kål, erter, bønner og søtstoffene som brukes i lettbrus er eksempler på matvarer man ikke bør spise. Alt dette er karbohydrater og stivelse, så kjøtt, egg og fett er OK. Det betyr ikke at man må kutte ut alle grønnsaker og frukt, men det er en god idé å teste ut hvilke av dem man ikke tåler, og ta dem ut av kosten en periode.

fodmap-lammeboller

Jeg kunne ha levd på allergiproduktene og erstatninger man får kjøpt i butikken, og godteri som ikke inneholder gluten og melk – det ville jo vært en enklere livsstil på mange måter. Men et nytt kosthold fikk meg interessert i hvilken mat mennesket i utgangspunktet er skapt for å spise. Jeg utforsket det man gjerne kaller steinalderkostholdet, og fant ut at det passet godt med kostholdet jeg allerede hadde. Jeg velger nå naturlig og ren mat: Kjøtt, fisk, grønnsaker og egg. Litt frukt, nøtter og bær. Jeg vil ikke spise allergiproduktene, fordi det som regel er ganske mange ingredienser i dem som jeg tviler på er bra i lengden. Hvorfor skal man i det hele tatt erstatte gluten med soyaekstrakt og rismel, når man uten problemer kan leve på mat som ikke er laget på fabrikk?

Jeg har blitt opptatt av at maten skal være så næringsrik som mulig. Jeg har troen på et FODMAP-redusert kosthold, men det er ikke nok til at kroppen klarer å reparere de skadene som har oppstått etter et over 23 år langt liv med sykdom. Det er fortsatt mange ting der som kan gjøre stor skade. Vanlig sukker er for eksempel ikke regent som en FODMAP, og det er dermed mange som spiser det. Det finnes nok av beviser for at sukker ikke er kroppens beste venn, selv en frisk kropp. Soya er også helt greit, men det finnes forskning som viser at soya tukler med hormoner, som igjen vil hindre kroppen i å fungere skikkelig. Fett er jo ikke en del av FODMAPs engang, men det er viktig å velge riktig fett, fordi fettsammensetningen i kroppen legger hele grunnlaget for å kunne bli frisk. En god balanse mellom Omega-3 og -6 er det første man må få på plass.

Jeg har stor tro på at for å bli frisk må en for det første ikke spise mat som skaper flere betennelser eller tar fokuset vekk fra jobben kroppen trenger å gjøre. For det andre må man tilføre så mye næring som mulig, for med et fordøyelsessystem som aldri har fungert skikkelig, er det sannsynlig at en god del av næringen i maten ikke blir tatt opp. Konvensjonelt dyrkede grønnsaker og dyr som får antibiotika vil nødvendigvis bære preg av dette helt til de når middagsbordet, og det er vel da grunn til å tro at det vil påvirke min kropp også. Jeg har gått på en del antibiotikakurer i løpet av livet, og de har ikke gjort mye godt for mitt tarmsystem. Snarere tvert imot; det kan faktisk være årsaken til at mange har irritabel tarm i dag. Sprøytemidlene som skylles over jordene det dyrkes grønt på vet vi rett og slett ikke nok om til at jeg vil ta sjansen på å spise for mye av det. Jeg velger økologisk der det er tilgjengelig.

fodmap-laksdampetspinat

Det må være en grunn til at isolerte urbefolkninger har bedre helse enn oss i vesten, og at kulturer med et bedre utviklet kjøkken enn Norge tradisjonelt har hatt, også har bedre helse og lenger levealder. Sammenligner man et vestlig kosthold med kostholdet til disse folkene, vil man se et par fellestrekk hos de som viser god helse. Mat laget på naturlige råvarer, mat laget fra bunnen av, uten hjelp fra en fabrikk. Jeg misunner nesten de som aldri har spist maten her i vesten, selv om jeg er sikker på at det er mye i urbefolkningers kosthold jeg ikke ville levd på. Vi kan aldri leve helt som dem, men de som prøver å etterligne et naturlig kosthold ser effekten veldig raskt, og det gir håp. Det skader i alle fall ikke å prøve, når kosten består av ting vi har spist siden mennesket ble til.

Jeg er på ingen måte fanatiker, jeg spiser mat som får meg til å føle meg frisk og som gir meg energi. Jeg har ikke lyst til å ta sjansen på å leve på mat vi ikke vet konsekvensen av å spise. Jeg trenger ikke spise Priorkylling når jeg vet hvordan dyra lever og blir behandlet fram til den havner på en tallerken. Jeg vil heller tilføre kroppen min mat som er proppfull av gode fettsyrer, vitaminer og mineraler, slik at jeg har best mulig grunnlag for å bli frisk, og holde meg frisk resten av livet.

Tekst: Ida
Foto: Ida

Ønsker du å følge mer med på hva Ida gjør kan du følge henne på bloggen hennes.

Likte du artikkelen vår? Legg igjen en ærlig stjernevurdering

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *